27 Julai 2011

Kisah Percubaan Membunuh Rasulullah S.A.W Di Kaabah

Kisah Percubaan Membunuh Rasulullah S.A.W Di Kaabah 


gambar hiasan


Pada suatu hari, orang-orang kafir berkumpul di rumah Abu Jahal. Tiba-tiba datanglah seorang yang bernama Thariq Ash Ahaidalani dan berkata, "Bertapa mudah bagiku membunuh Muhammad."

"Bagaimana caranya hai Thariq?" tanya Abu Jahal.

"Sekarang Muhammad sedang bersandar pada dinding Kaabah. Jika salah seorang dari kita pergi kesana dan naik ke dinding Kaabah kemudian melempar batu besar di atas dinding itu pasti akan remuk kepalanya seketika itu juga."

Mendengar saranan itu, maka berdirilah seorang pemmuda yang tegap badannya seraya berkata dengan lantang. "Hai Thariq, bagaimana kalau kau saja yang membunuhnya. Aku pun setuju kalau kau membunuhnya."

Mendengar kata-kata Syihab itu, rakan-rakan mereka yang lain menyahut bersetuju. Jawab Thariq, "Aku rasa engkaulah yang patut membunuhnya kerana aku yang memberitahu cara-caranya."

Akhirnya Syibab pun bersetuju, tanpa membuang masa Syibab pun pergi ke Kaabah. Dengan diam-diam, dia terus naik ke atas Kaabah tanpa disedari oleh sesiapa pun. Setelah sampai di atas Kaabah, dia pun terus melemparkan batu yang dibawanya ke arah Rasulullah S.A.W.

Dengan kehendak Allah, batu yang di lemparnya itu melayang-layang di udara tidak turun-turun seperti kebiasaannya jatuh ke bumi. Sebaik sahaja Rasulullah S.A.W bangun dari tempatnya, batu itu pun jatuh bergelimpangan di tepi Kaabah.

Melihat hal demikian, Syibab berasa terlalu hairan, dengan penuh rasa kebenaran dan kehairanan, dia pun turun dari dinding Kaabah itu. Dia segera menghadap Rasulullah S.A.W dan menyatakan masuk Islam. Sementara itu, rakan-rakannya yang lain sebaik sahaja mendapat tahu bahawa Syibab telah masuk Islam, maka mereka pun turut masuk Islam.

2 ulasan:

  1. wahhh kisah Rasull, tibe2 terase rindu dgn Rasullullah SAW

    BalasPadam
  2. I am frightened by your site and opinion they amazing. I got such a good in order, That your gave the best and great explanation I like it. You made a good site and sharing the best posts. they very useful and it’s very interesting one. It seems to be excellent work. I have been searching for this type blogs and this will help me in my search. Thank you for the help.

    my website : best essay writing service

    BalasPadam

Comment Jom