1 Mac 2012

Strategi Teng-Teng

Strategi Teng-Teng


Salam, apa khabar kepada semua pembaca. Salah satu permainan yang semakin luput telan dek zaman. Permainan sebegini diberi nama teng-teng ataupun jengkek-jengkek. Permainan yang mengisi masa kanak-kanak dengan aktiviti yang tidak membosankan. Dulu kanak2 lelaki atau perempuan selalu bermainan aktiviti ala-ala kampung ni di halaman rumah. Korang penah main ker? ;p



Tak kisah la atas tanah pun. Mula-mula buat garisan petak-petak sebanyak mana yang mereka suka, 6 atau 9 petak. Para pemain lebih kurang 3 atau 4 orang. Kemudian memulakan permainan dengan la la tamplong atau pun one two som. Sapa menang dia start dulu. Baling duit atau apa2 yang boleh di pijak ke kotak teng-teng. Kemudian melompat-lompatlah kanak2 tu mengikut step yang di tetapkan sehingga kembali ke tempat permulaan. Sapa yang tak dapat pijak benda yang di baling dikira batal dan giliran pemain seterusnya. Mengajar kanak-kanak mengaturkan strategi sejak dari kecil :)..




Tapi sekarang mungkin sukar melihat kanak-kanak terlompat-lompat bermain teng-teng di halaman rumah. Mungkin sebab kemajuan dan minat yang lain salah diterapkan kepada kanak-kanak. Apa-apa pun bila terkenang zaman kanak-kanak dulu, memang rasa nak ambil kembali feeling bermain teng-teng dengan kawan-kawan atau jiran sebelah. Sememangnya permainan sebegini kurang menimbulkan pertengkaran antara pemain. Sekian, Wassalam ;)

8 ulasan:

  1. best wo main game ni..
    saye slalu menang..
    hakhak

    BalasPadam
  2. tq..dah senaraikan blog ini dlm list..:)

    BalasPadam
  3. hakhak. believe or not. hari tu baru men ngan besties sebb rndu sangat lama tak main

    BalasPadam
  4. waa..rndu nya zaman knak2...bdak2 skrg ni dh xtau pa main ni...ngdap kmputer....huhu

    BalasPadam
  5. kat kampung pon dh jarang budak2 main mende nie..

    BalasPadam
  6. teng2... saya penh main.. ^^ hek2... best jugakk dri ngadap lappy jek.. whahaha.. ^^ tuan blog prnh main?? --' :P

    BalasPadam

Comment Jom