Photoshop Designer

31 Julai 2011

Kecewa Kail Tak Disambar

Kecewa Kail Tak Disambar 

jadila haruan besaq ni

Salam sejahtera, aritu acik ada g ladang mat kedah ngilat aruan.. tapi semua kawan acik tak dapat. sebab lumut penuh kat paya tu, risiko ikan haruan sambar kurang. tak ade kawasan sambaran...gambar kt atas tu hasil haruan acik hanya sekor saja. jadilah daripada tak dapat..

lan berusaha menarik lumut yang tebal

anuar kecewa lantas meninggalkan sahaja pancing

30 Julai 2011

Kisah Tahun Gajah

Kisah Tahun Gajah 


Abrahah adalah seorang penganut agama Nasrani yang fanatik. Dia menghantar tenteranya ke Yaman bagi menghancurkan kerajaan Dzu Nuwas yang beragama Yahudi.

Abrahah naik marah apabila mengetahui bahawa kerajaan pimpinan Dzu Nuwas telah bertindak keras kepada orang-orang yang memeluk agama Nasrani supaya keluar dari agama itu dan memaksa mereka memmeluk agama Yahudi. Dengan pergolakan yang berlaku di Yaman, maka mudah Abrahah dapat menawan negara tersebut.

Sebaik sahaja dia berkuasa, maka dia pun mendirikan sebuah gereja yang besar dan cantik. Kemudian dia merasa marah apabila orang-orang dari luar dan Yaman sendiri masih berkiblat ke Mekah. Berduyun-duyun orang datang ke Mekah untuk mengunjungi Kaabah iaitu Baitullah yang mereka puja dan hormati sejak dibangunkan oleh Nabi Ibrahim A.S

Apabila Abrahah melihat gerejanya tidak mendapat sambutan, maka dia pun mengambil tindakan untuk menghancurkan Kaabah. Maka berangkatlah tentera Abrahah dengan bala tenteranya yang berkenderaan gajah menuju ke Kota Mekah dengan didampingi oleh Abu Rughal sebagai penasihat dan penunjuk jalan.

Ketika dalam perjalanan dari San'a ke Mekah, Abrahah memaksa setiap suku bangsa Arab taat setia kepada kerajaannya. Apabila Abrahah dan tenteranya sampai di suatu tempat yang bernama 'Almughammas' yang terletak di persimpangan jalan di antara Tha'if dan Mekah, dia telah memerintahkan tentera-tenteranya merampas harta kekayaan milik penduduk Tuhamah yakni dari suku kaum Quraisy. Di antara barang yang di rampas itu termasuklah 200 ekor unta milik Abdul Mutalib Bin Hasyim (datuk Rasulullah S.A.W).

Abdul Mutalib pada masa itu adalah pemuka dan pemimpin sukunya, di samping itu, dia juga adalah pelayan yang membahagi-bahagikan air zam-zam kepada pengunjung-pengunjung yang datang ke Kaabah dan dia juga merupakan orang yang sangat terkemuka dan disegani di antara suku Quraisy.

Setelah suku Quraisy dan bangsa Arab yang lain tahu akan tujuan kemaraan tentera Abrahah, maka  mereka pun mengadakan rundingan untuk membuat apa yang perlu. Dalam masa rundingan sedang berjalan, maka tiba-tiba datang utusan dari Abrahah memberitahu bahawa Abrahah hendak bertemu dengan pemuka-pemuka.

Akhirnya berangkatlah satu rombongan yan diketuai oleh Abdul Mutalib menemui Abrahah, apabila sampai di tempat Abrahah, maka mereka di sambut dengan ramah.

Abrahah mendahului dengan mengatakan, "Kami ini datang bukan untuk memerangi kamu semua tetapi kami datang adalah untuk merobohkan Kaabah, dan kalau kamu semua tidak menghalangi kami dari tujuan kami, maka kami tidak akan melakukan pertumpahan darah walau setitik pun."

Sebaik sahaja selesai Abrahah menerangkan tujuannya, Abdul Mutalib pun berkata, "Kami tidak bermaksud untuk berperang dengan tuan, apa lagi dengan tentera tuan yang begitu ramai, dan kami juga tidak bersedia untuk itu."

Berkata Abrahah, "Baiklah, nampaknya kamu mengizinkan kedatanganku, jadi adakah apa-apa yang  kehendak kamu sampaikan kepadaku?".

Abdul Mutalib berkata, "Kami hanya mengharapkan kamu dapat kembalikan harta kami yang telah dirampas oleh tentera kamu itu."

Apabila Abrahah mendengar kata-kata yang di ucapkan oleh Abdul Mutalib, maka dia pun berkata, "Wahai bapak suku kaum Quraisy, sesungguhnya aku begitu simpati dan hormat kepadamu, akan tetapi apabila aku mendengar permintaanmu itu, maka hilanglah rasa hormat dan simpatiku padamu. Aku sungguh hairan memikirkan kamu, aku ingat kamu hendak membicarakan tentang Kaabah, yang menjadi tempat suci pemujaanmu dan nenek moyangmu, dan kamu tahu tujuanku ke mari untuk merobohkannya, tetapi kamu lebih pentingkan 200 ekor unta kamu yang di rampas oleh tenteraku. Ternyata kamu menganggap soal Kaabah adalah satu soal yang re,eh, dan aku merasa kecewa dengan pendirianmu."


Lalu Abdul Mutalib berkata, "200 unta itu adalah milik aku sendiri dan sudah sepatutunya aku berusaha untuk menyelamatkannya. Tentang Kaabah pula, itu adalah urusan Yang Maha Kuasa, dan terpulanglah kepada-Nya untuk menyelamatkannya."

Mendengar kata-kata Abdul Mutalib itu, maka dengan angkuhnya Abrahah berkata, "Kaabah itu tidak akan terlepas dari rancanganku untuk merobohkannya."

"Terpulanglah kepada pemilik Kaabah untuk melindunginya," kata Abdul Mutalib.

Kemudian Abrahah pun memerintahkan tenteranya supaya memulangkan kembali segala harta yang di rampas beserta dengan 200 ekor unta kepunyaan Abdul Mutalib. Maka bergembiralah rombongan Abdul Mutalib apabila mendengar penjelasan daripada Abrahah. Setelah mendapat jaminan tentang harta mereka, lalu rombongan Abdul Mutalib mengesorkan kepada Abrahah supaya sepertiga harta kekayaan Mekah di serahkan kepada Abrahah dengan syarat Abrahah tidak memusnahkan Kaabah, tetapi, syor itu telah ditolak oleh Abrahah.

Maka kembalilah rombongan Abdul Mutalib dengan perasaan hampa sambil memikirkan akan perkara yang akan berlaku.

Sebaik sahaja Abdul Mutalib dan rombongannya sampai kota Mekah, maka ia pun memberitahu penduduk Mekah supaya menjauhkan diri dan mencari perlindungan di atas bukit-bukit yang berasa di sekitar kota Mekah. Apabila sekitar bandar Mekah kosong, lalu Abdul Mutalib dan beberapa pemuka Quraisy menghampiri Kaabah sambil mendoakan kepasa Tuhan agar Kaabah di selamatkan.

Kesemua penduduk Kaabah yang melihat dari atas bukit merasa cemas dan gelisah menantikan tentera Abrahah yang akan menghancurkan Kaabah. Penduduk Mekah merasa lega apabila mengetahui bahawa tentera Abrahah telah berundur dengan baki tenteranya apabila telah berlaku satu peristiwa yang mana sekumpulan burung-burung yang di kirim oleh Allah S.W.T membawa batu api yang sangat panas dan membuangnya ke atas tentera Abrahah. Banyaklah tentera Abrahah yang mati dan luka. Mereka yang luka kembali  ke negara mereka dengan siksaan dan kengerian yang mereka hadapi itu.

Kisah peristiwa tentera bergajah ini ada di sebutkan oleh Allah S.W.T dalam surah al-Fil ayat 1 hingga 5.

29 Julai 2011

Kait Sawit | Ada Berani?

Kait Sawit | Ada Berani? 


Salam sejahtera, semoga korang sihat sentiasa. Memandangkan acik ni anak Felda kata ko, mestila acik penah mengait sawit ni. tapi tak la sehebat mane pun. Setakat pegang galah 10 kaki boleh tahan lagi. kalau pokok tinggi nun dan galah 15 kaki. acik surrender la..

Jenuhla melangut tengok dahan pokok kelapa sawit atau tangkai buah kelapa sawit kalau pokok tinggi. Bilah galah mesti tajam, kalo dak sekali kait, galah pun jatuh..Bab2 kait sawit ni, serah je kat mat indon. kuat2 belaka. Bayangla sehari leh jatuhkan 3-5 tan sawit (100-300 tandan sawit). Tak taw la pil kuat apa mat indon pakai. badan haloi je. hehe

Engkorang kalo nak rasa mcmane nak kait sawit datangla kat Felda aku wat praktikal ;)

jepun sebagai pengutip buah relai sahaja. 

jangan curik sawit orang sudah.


 

Kelebihan Post Blog Setiap Hari

Kelebihan Post Blog Setiap Hari 


  • Mendapat lebih banyak post di dalam link enjin carian
  • Mendapat lebih banyak entry point di dalam social media seperti twitter dan facebook
  • Mendapat lebih banyak jaringan subscriber (pelanggan) di dalam RSS atau feed

Get Ready For Bed

Get Ready For Bed

 - Get Ready For Bed
see more Gifs

28 Julai 2011

Kisah Langit Dan Bumi

Kisah Langit Dan Bumi 

gambar hiasan 

Adapun terjadinya peristiwa Israk dan Mikraj adalah kerana bumi merasa bangga dengan langit. Berkata dia kepada langit, "Hai langit, aku lebih baik dari kamu kerana Allah S.W.T telah menghiaskan aku dengan berbagai-bagai negara, beberapa laut, sungai-sungai, tanam-tanaman, beberapa gunung dan lain-lain."

Berkata langit, "Hai bumi, aku juga lebih elok dari kamu kerana matahari, bulan, bintang-bintang, beberapa falah, buruj, 'arasy, kursi dan syurga ada padaku."

Berkata bumi, "Hai langit di tempat aku ada rumah yang dikunjungi dan untuk bertawaf para nabi, para utusan dan arwah para wali dan sekalian orang-orang yang beriman."

Berkata langit pula, "Hai bumi, di tempat aku juga ada Baitil Makmur untuk bertawaf para malaikat penghuni langit dan ada syurga tempat arwah para nabi, para utusan dan arwah para wali dan solihin(orang-orang baik).

Bumi berkata lagi, "Hai langit, sesungguhnya pemimpin para nabi dan utusan bahkan sebagai penutup para nabi dan kekasih Allah seru sekalian alam, seutama-utamanya segala yang wujud serta kepadanya penghormatan yang paling sempurna itu tinggal di tempat aku. Dan dia menjalankan syari'atnya juga di tempat aku."

Langit tidak berkata apa-apa, apabila bumi berkata demikian. Langit mendiamkan diri dan dia menghadap Allah S.W.T dengan berkata, "Ya Allah, engkau telah mengkabulkan permintaan orang yang tertimpa bahaya, apabila mereka berdoa kepada Engkau. Aku tidak dapat menjawab soalan bum, oleh itu aku minta kepada-Mu Ya Allah supaya Muhammad Engkau dinaikkan kepadaku (langit) sehingga aku menjadi mulia dengan kebagusannya dan berbangga."

Lalu Allah S.W.T mengkabulkan permintaan langit, kemudian Allah S.W.T memberi wahyu kepada Jibrail A.S pada malam tanggal 27 Rejab, "Janganlah engkau (Jibrail) bertasbih pada malam ini dan engkau 'Izrail jangan engkau mencabut nyawa pada malam ini."

Jibrail A.S bertanya, "Ya Allah, apakah kiamat telah sampai?"

Allah S.W.T berfirman, maksudnya, "Tidak, wahai Jibrail. Tetapi pergilah engkau ke syurga dan ambillah buraq dan terus pergi ke Muhammad dengan buraq itu."

Kemudian Jibrail A.S pun pergi dan dia melihat 40,000 buraq sedang bersenang lenang di taman syurga dan di wajah masing-masing terdapat nama Muhammad.

Diantara 40,000 buraq itu, Jibrail A.S terpandang pada seekor buraq yang sedang menangis bercucuran airmatanya.

Jibrail A.S menghampiri buraq itu lalu bertanya, "Mengapa engkau menagis , ya buraq?"

 Berkata buraq, "Ya Jibrail, sesungguhnya aku telah mendengar nama Muhammad sejak 40 tahun, maka pemilik nama itu telah tertanam dalam hatiku dan aku sesudah itu menjadi rindu kepadanya dan aku tidak mahu makan dan minum lagi. Aku laksana di bakar oleh api kerinduan."

Berkata Jibrail A.S, "Aku akan menyampaikan engkau kepada orang yang engkau rindukan itu."

Kemudian Jibrail A.S memakaikan pelana dan kekang kepada buraq itu dan membawanya kepada Nabi Muhammad S.A.W. Wallahu'alam

Buraq yang diceritakan inilah yang membawa Rasulullah S.A.W dalam perjalanan Israk dan Mikraj.

iPhone Boleh Bukak Penutup Botol

iPhone Boleh Bukak Penutup Botol 


 


Pencuri Getah

Pencuri Getah 

ini adalah gambar hiasan sahaja ;) 

malah sabri pun nak jadi model menoreh getah ;p 

Salam sejahtera, macam2 kalau nak cite pasal pencuri getah ni. maklum lah getah naik harga kot. Bayangkanlah kalau harga getah asli RM 13 sekilo..kalau 10 kilo dah RM 130. tak kayo pakcik..
hang ingat kawasan hang sorang je ade pencuri getah? kat kawasan acik pun ade..ntahla, susah nak banteras jenayah pencuri getah ni...haha

Ada yang pencuri getah kena pukul sampai matila..macam2 lagi la.Oleh itu, acik nak pesan jangan la mencuri getah laie. Kalau kena tangkap macamane? tak ke kena pukul atau merengkok dalam penjara. ni acik nak tunjuk video pencuri getah yang kena pukul...sebagai peringatan untuk korang semua ;p

BEN ASHAARI CARI BLOG ..CEPAT !


Salam, sesuka nak tulis apa yer?
acik nak korang teka gambar kat bawah ni guna illustrator atau photoshop?

Update: Backup Keseluruhan Blog

Update: Backup Keseluruhan Blog 


Blogger telah memperkenalkan cara import dan eksport dengan mudah supaya korang semua boleh menyimpan salinan korang dalam format xml. Masuk ke Dashboard>Settings> Basic dan blog Eksport / Import 

 Simpan file xml dalam folder yang sesuai dalam komputer korang dan menggunakannya untuk eksport ke blog korang jika keadaan memerlukan. Mengenai percetakan sebagai fail PDF dan juga salinan keras, Blogger telah bekerjasama dengan Blog2Print untuk blogger menukarkannya kepada format pdf. Ingat tu, jangan lupa backup korang punya blog

Update: 
HTTrack Website Copier - freeware yang membolehkan korang backup image, html dan lain2.
Blog Collector - software yang membolehkan korang backup blog korang

27 Julai 2011

Tools for handling copyright on Blogger

Blogger Buzz: New tools for handling copyright on Blogger

Kisah Percubaan Membunuh Rasulullah S.A.W Di Kaabah

Kisah Percubaan Membunuh Rasulullah S.A.W Di Kaabah 


gambar hiasan


Pada suatu hari, orang-orang kafir berkumpul di rumah Abu Jahal. Tiba-tiba datanglah seorang yang bernama Thariq Ash Ahaidalani dan berkata, "Bertapa mudah bagiku membunuh Muhammad."

"Bagaimana caranya hai Thariq?" tanya Abu Jahal.

"Sekarang Muhammad sedang bersandar pada dinding Kaabah. Jika salah seorang dari kita pergi kesana dan naik ke dinding Kaabah kemudian melempar batu besar di atas dinding itu pasti akan remuk kepalanya seketika itu juga."

Mendengar saranan itu, maka berdirilah seorang pemmuda yang tegap badannya seraya berkata dengan lantang. "Hai Thariq, bagaimana kalau kau saja yang membunuhnya. Aku pun setuju kalau kau membunuhnya."

Mendengar kata-kata Syihab itu, rakan-rakan mereka yang lain menyahut bersetuju. Jawab Thariq, "Aku rasa engkaulah yang patut membunuhnya kerana aku yang memberitahu cara-caranya."

Akhirnya Syibab pun bersetuju, tanpa membuang masa Syibab pun pergi ke Kaabah. Dengan diam-diam, dia terus naik ke atas Kaabah tanpa disedari oleh sesiapa pun. Setelah sampai di atas Kaabah, dia pun terus melemparkan batu yang dibawanya ke arah Rasulullah S.A.W.

Dengan kehendak Allah, batu yang di lemparnya itu melayang-layang di udara tidak turun-turun seperti kebiasaannya jatuh ke bumi. Sebaik sahaja Rasulullah S.A.W bangun dari tempatnya, batu itu pun jatuh bergelimpangan di tepi Kaabah.

Melihat hal demikian, Syibab berasa terlalu hairan, dengan penuh rasa kebenaran dan kehairanan, dia pun turun dari dinding Kaabah itu. Dia segera menghadap Rasulullah S.A.W dan menyatakan masuk Islam. Sementara itu, rakan-rakannya yang lain sebaik sahaja mendapat tahu bahawa Syibab telah masuk Islam, maka mereka pun turut masuk Islam.

We Jamming

We Jamming 


Salam, masih hidup lagi rentak jamming ni....malah kat matrik , universiti, sekolah rendah, dan sekolah menengah pon ade jamming seperti nyanyi lagu hari guru atau sebagainya. Acik pnh la masuk battle of the band peringkat matrik...tapi saje2 aje...lame dah acik bersara dalam bidang muzik ni...semua acik dh backup taw;.haha

26 Julai 2011

Orang Soleh Dengan Pencuri

Orang Soleh Dengan Pencuri 


Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Luqman Haqim menceritakan, pada zaman dahulu ada seorang lelaki yang terkenal dengan kerja-kerja sehariannya hanyalah mencuri. Hampir setiap malam dia mencuri harta benda kepunyaan jiran tetangganya. Jirannya sentiasa menasihati beliau agar meninggalkan perkara yang keji itu.

Pada suatu malam, dia hendak pergi mencuri, tiba-tiba dia bertemu dengan seorang miskin yang sentiasa duduk di dalam masjid. Dia tidak tahu bahawa orang yang bercakap dengan dia itu adalah orang yang miskin sangat soleh dan zuhud terhadap dunia. Maka tanpa segan silu perncuri itu mengajak lelaki miskin itu pergi mencuri bersama-sama dengannya.

"Hai orang miskin." kata pencuri itu.

"Mengapa engkau selalu duduk di dalam masjid sambil menanti belas kasihan orang lain. Marilah ikut aku nescaya engkau akan memperoleh pekerjaan yang menguntungkan. Kalau engkau bersetuju marilah kita pergi mencuri bersama-sama." ajak pencuri itu.

"Baiklah," jawab orang miskin itu ringkas.

"Kalau begitu marilah kita pergi sekarang kerana hari sudah gelap," ajak pencuri itu.

"Lebih baik kita atur rancangan dulu," kata pencuri itu lagi.

"Saya masuk ke dalam kedai manakala engkau tunggu sahaja di luar. Kalau engkau nampak orang datang segeralah beritahu aku, ingat, jangan sampai kita tertangkap.."

Setelah mereka merancang dengan teliti maka pencuri itu pun memulakan tugasnya mengikut apa yang telah di rancangkan. Pencuri itu masuk ke kedai manakala orang miskin yang soleh itu menanti di luar.

Setelah agak lama pencuri itu berada di dalam, tiba-tiba orang miskin yang soleh itu berteriak, "Hai kawan, cepat keluar ada orang datang ke mari."

Mendengar teriakkan orang miskin itu, pencuri itu kelam kabut lari keluar untuk menyelamatkan diri bersama dengan kawannya itu. Setelah agak tenteram, dia pun berkata kepada kawannya itu.

"Tadi engkau kata ada orang datang, tapi mana orang itu?"

Maka, orang miskin itu menjawab dengan lemah lembut, "Benar kata engkau hai kawan, tidak kah engkau sedar bahawa ada Zat Yang Maha Melihat yang sentiasa melihat kita."

"Walaupun kita tidak melihat-Nya, tetapi Dia sentiasa melihat kita. Dia itu Allah Yang Maha Pemurah yang telah menyediakan rezeki untuk semua hamba-Nya."

Orang miskin itu terus berkata, "Hai kawan, engkau telah mengajakku mencari kekayaan dengan cara mencuri. Sekarang bolehkah engkau membuktikan kepada aku, manakah pencuri yang telah menjadi kaya di dunia ini?

Pencuri itu termenung mendengar kata-kata orang miskin itu lantas dia pun menyatakan keinsafannya serta berjanji tidak akan mengulangi pekerjaan yang terkutuk itu.

Video Tutorial: Angry Bird Illustrator

Video Tutorial: Angry Bird Illustrator 


Salam sejahtera. tetiba je aku rasa nak design angry bird menggunakan adobe illustrator...pastu acik nak share ngan engkorang...korang pon leh wat punyer...cayalah


Karaoke Box Lepaskan Tensen

Karaoke Box Lepaskan Tensen 

cube teka nama beliau

Salam sejahtera to u all....ajak kawan ramai2 g karaoke. hang out ngan kawan2 yang lain..best oo.
kadang2, karaoke box satu lagu singgit. takpun ikot jam..dulu acik ada masukkan gak tajuk cara melepaskan tensen iaitu karaoke. karaoke pon  berpada-pada, jangan dari malam sampai ke pagi ;p

Memberi Salam Dan Ganjarannya

Memberi Salam Dan Ganjarannya 


Sabda Rasulullah S.A.W. "Wahai manusia, sampaikanlah salam, berikanlah makan dan solatlah di waktu malam pada waktu orang-orang lain sedang tidur, maka kamu akan masuk syurga."

"Sesungguhnya di dalam syurga itu terdapat kamar yang bermacam-macam, semuanya boleh dilihat dari luar. Di dalam syurga itu terdapat kenikmatan yang belum pernah di lihat oleh mata, yang belum pernah dibayangkan oleh hati manusia."

Lalu bertanya para sahabat. "Ya Rasulullah, untuk siapakah kamar-kamar itu?"

Sabda Rasulullah S.A.W. "Ia adalah bagi orang yang menyampaikan salam, bagi orang yang memberi makan, bagi orang yang selalu berpuasa, bagi orang yang mengerjakan solat malam ketika orang lain sedang tidur."

Bertanya para sahabat, "Siapakah orang yang kuat mengerjakan semua itu, ya Rasulullah?"

Sabda Rasulullah S.A.W, "Akan ku terangkan pada kamu semua:
  1. Barangsiapa bertemu dengan saudaranya (semua orang Islam) dan memberikan salam kepadanya, maka sesungguhnya dia telah menyiarkan salam.


  2. Barangsiapa memberi makan ahli keluarga/ anak isterinya sehingga kenyang maka sesungguhnya ia telah memberi makan

  3. Barangsiapa berpuasa dalam Bulan Ramadhan, kemudian dia puasa enam hari dalam bulan Syawal (selain satu Syawal haram berpuasa), bererti dia telah sentiasa berpuasa.

  4. Barangsiapa solat Isyak dan solat Subuh berjemaah, maka sesungguhnya dia telah mengerjakan solat malam ketika orang lain sedang tidur."


Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa yang berbicara sebelum memberi salam, maka janganlah kamu jawab."

Ibnu Abbas r.a berkata, "Sesungguhnya iblis terkutuk itu menangis, sewaktu seseorang mukmin itu bersalam dan dia mengeluh, aduh celaka, kedua mukmin itu tidak berpisah melainkan diampuni dosanya."

25 Julai 2011

Awesome Buffered Earning Nuffnang


Awesome Buffered Earning Nuffnang 

 


Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog acik...acik nak ucapkan terimakasih kepada korang semua yang sudi2 jenguk blog acik yang tak seberapa ni...jangan lupa usha tips-tips blog dari blog acik ni kalau nak dapat tips buffered earning dari Nuffnang ni ;)



Nuffnang PageView Last Week

Nuffnang PageView Last Week 


Terima kasih acik ucapkan pada korang yg selalu view page acik..,,
lame2 sampaila 10k pageview per week.;p

Kelebihan Blog Comment

Kelebihan Blog Comment 


penting sangat ke blog komen ? banyak kelebihan bila kita komen blog kawan-kawan kita. komen kat blog orang len pon bleh dapat backlink free jer...ni acik nak cite blog komen dapat gak mengetahui kehendak, pandangan serta idea dari pembaca blog kita. Dari situ leh timbul idea kita nak ubah apa yang patut..

"aku dah komen blog ko, ko tak komen blog aku pun" , kata Ali.

jangan risau sangat la kalau orang len tak komen blog kita. yang penting update blog mesti tiptop...untuk pengetahuan korang , Google , Yahoo dan search engine yang lain pon suka entri yang banyak komen...

24 Julai 2011

Universiti Tempat Cari Jodoh

Universiti Tempat Cari Jodoh 

Salam sejahtera. "universiti tempat cari jodoh" wah bukan main popular lagi kata2 nie...tak kisah la korang nak cari jodoh masa kat universiti, asalkan pelajaran dan diri korang terjaga.....apa pendapat korang? acik pon nak dengar gak

World's Most Dangerous Countries for Women

Curi Sawit

Curi Sawit 


Salam sejahtera semua pembaca....arini acik nak cite pasal curi sawit. Sekarang ni, tempat acik semakin berleluasa dengan isu curi sawit. Ramai budak2 muda termasuk orang tua pun join curi sawit. Asal diorang tengok buah tepi jalan je, angkut terus buah sawit masuk lori diorang..Bijik relai pon jadi.

Semua ladang kat Felda acik dah berpagar, lori xbleh masuk. Kadang-kadang terpaksa jaga ladang yang baru potong buah sampai ke malam, maklumlah mat indon, bangla dan filiphina pon ramai dah masuk kawasan Felda. Acik nak nasihat Jangan curik buah sawit sudah.

Lembu Dan Anjing

Lembu Dan Anjing 



LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : Eh? kenapa?
...
ANJING: Aku lalu tepi 2 orang manusia lelaki dan perempuan yang sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "Hoi anjing! pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU:
Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu..

ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.

ANJING: Wah.. ayat ko memang power la...manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"


" Dari Ma`qil bin Yasar dari Nabi saw., beliau bersabda: 
Sesungguhnya ditusuknya kepala salah seorang diantara kamu dengan jarum besi itu lebih baik daripada ia menyentuh wanita yang tidak halal baginya"

23 Julai 2011

Keputusan Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa Kali Ke-53


Keputusan Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa Kali Ke-53 


Qari

Johan : Amir Rahman Bin Hj Abas (Malaysia)
Naib Johan: Muhammad Saudi M.Gandisa(Filiphina)
Tempat Ke-3: Mahmud Abdel Bast Mohamed (Mesir)
Tempat Ke-4: Hamidreza Abbassi
Tempat Ke-5: Awang Hj Ismail bin Haji Sulaiman

Qariah

Johan : Hajjah Suraya Binti Abu Hassan (Malaysia)
Naib Johan: Hajjah Noor Khalidah Kaspur Anuwar (Indonesia)
Tempat Ke-3: Nor Azizah Bt Solichin (Singapura)
Tempat Ke-4: Dayang Nurfaizah Bt Haji Emran (Brunei Darulsalam)
Tempat Ke-5: Rahimah M.Panondiongan (Filiphina)


Semoga tilawah Al-Quran yang dijalankan menyemarakkan lagi pembangunan ummah. Sekalung tahniah kepada pemenang.

Cara Menghilangkan Fikiran Negatif

Cara Menghilangkan Fikiran Negatif 




1. Hidup di saat ini.
Memikirkan masa lalu atau masa depan adalah hal yang sering membuat kita cemas. Jarang sekali kita panik kerana kejadian masa sekarang.

2. Katakan hal positif pada diri sendiri
Katakan pada diri anda bahwa Anda kuat, Anda mampu.

3. Percaya pada kekuatan pikiran positif
Jika Anda berpikir positif, hal-hal positif akan datang dan masalah akan terasa lebih ringan.

4. Jangan berdiam diri.
Berhenti mengeluh dan menyesal kerana itu membuang masa anda.

5. Hindari rasa takut
Perasaan negatif muncul dari rasa takut, makin takut Anda akan hidup, makin banyak pikiran negatif dalam diri Anda.

6. Mencuba hal-hal baru

7. Ubah cara pandang


sumber: halaqah.net

Clubbing Trend Zaman Sekarang

Clubbing Trend Zaman Sekarang 


Salam sejahtera semua..tajuk kita hari ini clubbing trend remaja zaman sekarang tak kira bangsa, agak kecewa acik nak katakan melayu Islam pon layan clubbing.... yeker? agaknya diorang wat per dalam club? minum air coke je ke? ke minum benda lain? takpun makan pil panadol, yeke panadol? ke pil lain? banyak persoalan...sape ade pengalaman atau nasihat, share la dengan kawan-kawan acik  ;)

Google+ vs Facebook

Google+ vs Facebook 


iPhone reads blood glucose level



I'm on the g+

brandflakesforbreakfast: i'm on the g+

Jom promote blog korang ...

Santai Bersama BEN ASHAARI: Jom promote blog korang ...

22 Julai 2011

Cinta Pakai Buang

Cinta Pakai Buang 


Salam sejahtera semua, hot tak tajuk ni? acik rasa dah jadi trend remaja zaman sekarang iaitu cinta pakai buang..Kadang-kadang acik cian tengok member-member acik bercinta je putus, bercinta je putus. lepastu emosional sorang2. termenungla, marah-marah la...

Jodoh tak de nak wat macamane? itu jela alasan...tak leh gak berserah kepada jodoh kalau usahanya kosong..Korang pahamkan apa maksud cinta pakai buang? isu buang bayi pun semakin meningkat. sama-sama kita ingat dan fikirkan lah sebelum kita buat sesuatu...
buah yang baik datang dari benih yang baik ;)

nak salahkan siapa?

Pengaruh Katun

Pengaruh Katun 

Salam sejahtera, acik ade terbaca satu artikel yang mengatakan pengaruh katun kepada budak2 zaman sekarang. Acik pon tak tahu banyak yang positif ke atau negatif...Adakah bagi budak tgk katun untuk menghentikan dia dari nangis atau sebaliknya?.  apa pendapat korang? 
.
.
.
.
.

cuba korang baca artikel lucu ni. animasi katun yang berasaskan pendidikan acik sokong..hehe
info: jika korang ade cerita menarik nak kongsi ngan acik, emel kan kat acik apis_v2@yahoo.com.
acik akan kreditkan cerita atas nama engkorang ;)



21 Julai 2011

Fobia Dengan Lipas

Fobia Dengan Lipas 



Salam sejahtera, sape fobia dengan lipas? jangan kata engkorang, acik pon fobia dengan lipas. tapi xde la macam gambar di atas. sampai lari atau menjerit kalau nampak lipas...Acik rasa laki ngan pompuan pon same je takut lipas dak? nak di pendekkan cerita adela satu malam tu acik nak g tdo..lipas kan suka terbang. ade ke dia landing kat muka acik, tak melompat acik terkejut....

acik nak tanya, macamane ngan pengalaman korang sume? kongsi2 la ;D

Bersyukur Dengan Nikmat Allah

Bersyukur Dengan Nikmat Allah 


Salam sejahtera, acik menasihati dan menegur diri acik sendiri serta pembaca post ini. Kita semua di ingatkan supaya jangan mengeluh dan hendaklah sentiasa bersyukur ke atas kesemua nikmat yang Allah berikan..Syukur Alhamdulillah acik dan korang semua masih mampu mencari makan dan hidup sampai sekarang. Insyaallah jika kita semua bersyukur, Allah akan tambah nikmat kepada kita semua..

Sebagai peringatan, Firman Allah S.W.T: 


"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya tidak dapat menghitungnya. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang." 
(Surah an-Nahl, ayat 18)

.
.
"Dan Kami pancarkan padanya beberapa mata air supaya mereka dapat makan buahnya. Semua itu bukanlah (hanya) usaha tangan mereka. Mengapa mereka tidak bersyukur."
(Surah Yasin, ayat 31 hingga 35)
.
.
"Jika kamu bersyukur maka Aku (Tuhan) akan menambah (nikmat) itu kepada kamu. Dan jika kamu ingkar maka sesungguhnya seksa Aku amat pedih."
(Surah Ibrahim, ayat 7)
.
.

Kecewa Punya Pasal


Kecewa punya pasal, remaja sanggup bunuh diri atau melakukan perbuatan yang tak elok


ni berita yang lama (remaja cuba terjun bangunan), saje acik nak ingatkan jangan berfikiran cetek...acik arap kes2 terjun bangunan ni tak da lagi di Malaysia mahupun negara luar ;D
.
.
.

info: jika korang ade cerita menarik nak kongsi ngan acik, emel kan kat acik apis_v2@yahoo.com.
acik akan kreditkan cerita atas nama engkorang ;)

Gambor LOL Katako

Gambor LOL Katako

Remaja Dan Arak

Remaja Dan Arak  



Muin: Wei, macamane ni dekat bandar asik ada jpj je jaga. Takut lak aku kena urine...semalam dah isap banyak ganja

Sepol: Ko jangan risau la, ko dah bilas belum?

Muin: Bilas pakai apa?

Sepol: Ko minum je SevenC ke Carlsberg ke..

Muin: Yeke boleh bilas?


Situasi di atas merupakan salah satu punca remaja terjebak meminum arak. Dan ingatlah


Sebagaimana firman Allah s.w.t.

"Sesungguhnya tujuan syaitan akan membangkitkan permusuhan diantara kamu didalam khamar(arak) dan judi."
.
.
.
Asmaa' binti Yazid r.a. berkata: "Saya telah mendengar Nabi Muhammad s.a.w. bersabda
"Siapa yang minum khamar sehingga masuk dalam perutnya, maka tidak diterima sembahyangnya satu minggu dan bila sampai mabuk (hilang akal) maka tidak diterima sembahyangnya empat puluh hari dan jika mati sebelum taubat mati kafir dan jika bertaubat maka Allah s.w.t. akan memberinya minum dari thinatil khabaal (darah yang campur nanahnya ahli neraka)."

20 Julai 2011

Bulan Puasa Hampir Tiba

Bulan Puasa Hampir Tiba 



Salam sejahtera. Insyaallah kita akan mulakan puasa pada awal bulan Ogos ni. Selamat berpuasa kepada semua saudara-saudara Islam. Semoga ibadah kita di bulan puasa berkati dan di rahmati Allah

Bulan puasa itu merupakan bulan latihan berjihad memerangi hawa nafsu yang loba dan tamak.Maka oleh itu hendaklah kita menyediakan diri kita dalam melaksanakan hak puasa dengan perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan yang baik dengan sepenuh hati, jujur dan ikhlas semata-mata kerana Allah.
.
.
Rasulullah s.a.w. mengucapkan kepada para Sahabat yang bermaksud:

"Telah datang kepada kamu bulan Ramadhan Penghulu segala bulan , maka selamat datanglah kamu kepadaNya. Maka telah datang bulan puasa membawa segala macam keberkatan. Oleh yang demikian muliakan tetamu yang datang itu dengan seberapa baik."
.
.
.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sesungguhnya akan datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang diberkati, Allah mewajibkan kamu berpuasa di dalamnya. Pada bulan Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga, dikunci semua pintu neraka, dibelenggu semua syaitan. Di malamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang tidak memperolehi kebajikan pada malam itu berertilah diharamkan baginya segala kebaikan untuk dirinya."


Salah Pancing

Salah Pancing 

Salam sejahtera acik ucapkan. apa khabar engkorang semua? Ni acik nak cerita pengalaman member acik memancing atau mengilat ikan haruan. Member acik ni nama dia Sabri. biasa acik panggil Sabri Yunus. Dia g mancing ngan acik. dia ni dalam kategori amatuer dalam sukan memancing.

Ada suatu ketika, dia nak baling umpan jauh-jauh la konon. tapi malang tak berbau kail sangkut kt kepala beliau. Cian acik tengok kat dia. Bawak la g klinik. tapi klinik tak terima. acik bawak g hospital. Alhamdulillah dia semakin sembuh...itu jela cerita acik. harap engkorang berhati-hati semasa memancing yer...
.
.
.
.
.

info: jika korang ade cerita menarik nak kongsi ngan acik, emel kan kat acik apis_v2@yahoo.com.
acik akan kreditkan cerita atas nama engkorang ;)

Dengan Kawan Sendiri Pun Sombong

Dengan Kawan Sendiri Pun Sombong 

Salam sejahtera, penah ye engkorang dapat kawan yang sombong dari segi ekonomi dan sosial.. korang paham ke? acik pon tak paham sebenarnya. Acik lukis katun kat atas cepat2 tak sampai 5 minit pon. kenapa yer? sebab acik nak wat entry kt blog...

Kepada kawan2 kat luar sane , jangan sombongla ngan acik..dan acik nak mintak maap kalau korg kate acik sombong. acik manada sombong. acik baik2 ajer.oklah acik rasa pon dah cukup tulisan acik ni. kejap lagi pon acik nak g mancing...terima kasih ye baca..see ar

Tips Submit Scheduled Tweets ChurpChurp

Tips Submit Scheduled Tweets ChurpChurp 

Salam sejahtera, ok. aku nak share tips macamane nak submit scheduled tweets ChurpChurp.  Jika xda notification seperti gambar dibawah maka xdala Schedule tweets ChurpChurp korang. Ikut steps-steps dibawah yer ;)


1. Pertama sekali click pada notification scheduled tweets korang


2. Lepas tu compose scheduled tweets korg


3. Kemudian tukarkan mesej churp dengan ayat korang sendiri tanpa meninggalkan keyword yang diberikan. Kalau tak paham korang bleh tengok sample churp kat gambar di bawah.


4. Akhir sekali kalau korang dah click submit dan yakin dengan mesej churp korang, click ok pada notification dibawah ;)



info: 
Jika scheduled tweets korang berjaya atau tak, korang bleh check kat emel atau scheduled tweets history. Sekiranya scheduled tweets korg berjaya, ChurpChurp akan auto publish tweet korang kat Twitter




19 Julai 2011

Budaya Lepak

Budaya Lepak 




Melepak selalunya dikaitkan dengan perbuatan duduk beramai-ramai atau bersendirian tanpa ada objektif tertentu dan perbuatan khusus. Secara ringkasnya melepak saya takrifkan (sekiranya boleh) dengan kata ‘mengisi masa tanpa pengisian’. Masa dibiarkan berlalu tanpa dihargai dan sedar tak sedar, berjam-jam telah dihabiskan dengan melepak.

Mari kita jadikan melepak sebagai aktiviti yang positif dan kita tukar persepsi orang lain tentang melepak. Saya mencadangkan supaya kita perlu memasukkan aktiviti melepak ini dalam kalendar kehidupan agar ia dapat menjadi contoh kepada golongan yang melepak tanpa tujuan. Kita ingin mereka menjadikan melepak itu sebagai satu perbuatan yang ada tujuan dan matlamat.

Maksud saya ialah, sesekali kita perlu keluar dan melepak di satu tempat bersama rakan-rakan atau mungkin juga sanak saudara terutama jika masing-masing sibuk dan jarang berjumpa. Mungkin sebulan sekali, sebulan dua kali dan sebagainya merupakan waktu yang sesuai dengan kesibukan masing-masing. Maka melepak yang saya maksudkan ini seeloknya bercirikan ciri-ciri yang berikut:

  1. Seeloknya tidak menganggu waktu solat yang agak singkat seperti antara maghrib dan isya’ atau antara asar dan maghrib. Waktu yang paling baik mungkin selepas isya’ atau pada waktu pagi.
  2. Memastikan bahawa pada waktu melepak itu tidak ada perkara lain yang lebih penting untuk kita uruskan contohnya seperti urusan perubatan, tugasan kerja, tanggungjawab terhadap ibu bapa, keluarga dan lain-lain.
  3. Melepak dihiasi dengan makan dan minum agar perbincangan tidak terganggu kerana lapar.
  4. Merancang terlebih dahulu apa yang hendak dibualkan dan perbualan mestilah bersih daripada perkara dosa.
  5. Memilih tempat yang agak tenang dan tiada hiruk pikuk yang akan mengganggu perbincangan.
  6. Bagi yang agak ‘loaded’ bolehlah mengambil tindakan membayar kos makanan rakan-rakan lain yang melepak agar rezeki akan lebih banyak dan lebih berkat. Tetapi janganlah asyik orang yang sama sahaja terpaksa bayar kerana ini pasti akan mengganggu emosinya dalam berbincang.
  7. Masa yang diperuntukkan untuk melepak janganlah terlalu singkat dan jangan pula terlalu lama.
  8. Perlu ada sesuatu yang dianggap sebagai ‘resolusi’ untuk diambil tindakan selepas melepak.
melepak jangan sambil wat benda yang tak elok lak ;p
rujukan halaqah.net