Photoshop Designer

30 Jun 2011

Jejak Badau

Jejak Badau 



Salam sejahtera. Aku, adik aku serta 2 member aku yang lain bertekad nak g ladang berdekatan dengan hutan simpan. Perjalanan dalam 30 minit. Bawak katak 20 ekor. dua kali balingan terawal dah sangkut sekor bujuk sebab dia paling cepat pasang katak.. dah nak naik kat tebing dah. terlepas. hahaha . mau gak dekat sekilo tuh.

Lepastu member aku lak bawak naik curut...haha..haruan kecik je. pastu aku lak naikkan curut...menangkap memang tiptop-tiptop. tapi sume badau main kat lumut. dahla tempat kecik. anak haruan yang masih merah dalam 3 kumpulan..



Kemudian adela sekumpulan anak haruan lalu depan aku. hek eleh..aku baling katak terus sambar. dan aku terus sentap sampai ibu ruan tu terpelanting  kat darat..bleh la besarnya dalam 900 gram. adelagi, adik aku main kat paya cetek. ade haruan badau duk nyorok situ. dan adik aku berjaya naikkan...





Ade ke member aku yang baju hitam dalam gambar tu pasang katak. lepas tu tak tutup. memang melompat la katak tu kuar. 5 ekor hilang. biasala dia pon baru first time mengilat haruan. katak 20 ekor pon dah abis..hahah..start moto dan balikkkk...

Berpuasa Banyak hikmahnya..Selamat Menjalani Ibadah Puasa

al-baqarah

SAKTI PHYSICS PANEL: Berpuasa Banyak hikmahnya..Selamat Menjalani Ibadah Puasa

29 Jun 2011

ChurpChurp NightRace Hadiah Lumayan


Peluang Menang iPad 2 16GB Berserta WiFi

Peluang Menang iPad 2 16GB Berserta WiFi | Cinta Hatiku Sampai Ke Syurga

Segmen : " Jangan kau tipu aku ! "

Santai Bersama BEN ASHAARI: Segmen : " Jangan kau tipu aku ! "

Review Transformers 3 Dark Of The Moon New Zealand | BLOG ARCX13.COM

Review Transformers 3 Dark Of The Moon New Zealand | BLOG ARCX13.COM


Jangan kau tipu aku


28 Jun 2011

Berpuasa Banyak hikmahnya..Selamat Menjalani Ibadah Puasa

MOMENTUS: Berpuasa Banyak hikmahnya..Selamat Menjalani Ibadah Puasa


kurma

PEMENANG SEGMEN GILA ' SAYA'

Santai Bersama BEN ASHAARI: PEMENANG SEGMEN GILA ' SAYA'

27 Jun 2011

Menyelinap Lokasi Truboi

Menyelinap Lokasi Truboi 

truboi
.
Salam sejahtera, 3 hari lepas aku, adik aku, dan jiran aku pergi meredah ladang kelapa sawit nun jauh di kawasan hutan. Masa perjalanan kira-kira 30 minit jugak. Dengan jalan pun tak elok. Kami semua turun awal pada pukul 2 petang. bawak katak sekali. lokasi pertama kami mengilat haruan di paya berdekatan dengan sungai. dapat la 5 ekor. tapi bukan tu aku nak cerita.

reba cantik

memang port truboi
Redah punya redah jumpa la lokasi truboi kami yang dulu. hampir setengah tahun tak jejaki lokasi tu. Lubuk memang nampak cantik, penuh dengan reba-reba kayu. Kena hati-hati kalau dah putus aje tali pancing. Air agak kelam. try punya try. da jugak truboi memagut keratan sawit. mula-mula kecik je. lama kelamaan makin banyak truboi besar telapak tangan. Asik nya memancing truboi sehingga sinar senja kelihatan.

belida

ni ikan patung, sebab pas dia makan dia senyap

ni ikan nyet-nyet. sori kalau kurang jelas

Aku tak kira lak truboi yang dapat. balik je terus. seram oo, dah dekat dengan tempat aku dengar pak belang mengaum......tamatt.....

Tabiat Korang Di Bilik Mandi

Tabiat Korang Di Bilik Mandi 


  1. Macam-macam tabiat korang kat bilik mandi. pertama sekali korang suka menyanyi kat bilik mandi. korang jadikan ubat gigi sebagai mikrophone dan cermin sebagai skrin karaoke disebabkan korang tak terpilih sebagai ahli akedemi fantasia ataupun kialauan emas. Apa nak malu, bukan jiran korang nampak pun.

  2. Tabiat korang di bilik mandi yang kedua ialah korang tak tutup lampu bilik mandi sehingga lah turn kakak korang lak yang mandi. barulah dia tolong tutupkan. Membazir je elektrik. Lain kali letak notis "sila tutup lampu selepas mandi".

  3. Kemudian tabiat korang di bilik mandi ialah suka merawat wajah suci korang di depan cermin. Sambil-sambil tu korang berlakon la depan cermin. Senyum sorang-sorangla depan cermin dan memicit jerawat korang.

  4. Seterusnya korang kadang-kadang tak tutup air dalam bilik mandi sehinggakan bilik mandi korang banjir parat pinggang. Membazir air, jangan lupa tutup air.

  5. Tabiat korang yang yang lain ialah merokok dalam bilik air, sehinggakan puntung rokok bersepah-sepah dalam bilik air. Lantai bilik air pun kena nikotin rokok korang.

  6. Lebih malang lagi korang tak flush toilet korang...dah la. abis la dah topik ni.hehe ;p

Pesan Mak

Pesan Mak




Kat sekolah nanti belajar bersungguh-sungguh ye nak. Ingat pesan mak
Nak keluar jangan balik lewat malam ye nak. Ingat pesan mak
Bawak moto/kereta perlahan-lahan ye nak. Ingat pesan mak
Kat sane nanti buat perangai elok-elok ye nak. Ingat pesan mak.

Begitulah contoh-contoh pesanan mak kat kita. Apabila kita mengikut pesan mak kita, InsyaAllah mendapat kerberkatan dari Allah. Apabila kita tak peduli pesan mak kita ada yang kena nanti. Jadi, saya menasihati diri saya sendiri serta kawan-kawan yang membaca ni supaya mengikuti pesan mak kita.

Suatu ketika ada seseorang yang datang menghadap Rasulullah Saw meminta izin untuk ikut andil berjihad bersama Rasulullah Saw, maka beliau bertanya, “Adakah engkau masih memiliki ibu?”. Orang itu menjawab, “Ya, Masih. ” Kemudian beliau bersabda, “Bersungguh-sungguhlah dalam berbakti kepada ibumu. Karena sesungguhnya syurga itu berada di bawah kedua kakinya”

Impian Blogger

Impian Blogger


Sape nak popularkan blog? mesti sume nak kan? itulah impian blogger masa sekarang. Apa yang penting korang kena la kayuh pelan-pelan. Kandungan blog mesti mantap, tajuk mesti tiptop. Ade juga blogger main blog hanya untuk menyampaikan informasi, ade juga yang saje-saje, ade yang main blog hanya untuk melepaskan perasaan atau tekanan, dan macam-macam lagi lah. Apa yang penting benda yang kita sampaikan tidak mendatangkan keburukan. Selamat berblogging semua rakyat jelata.

26 Jun 2011

Aktiviti Hujung Minggu Korang

Aktiviti Hujung Minggu Korang 




  1. Mesti banyak aktiviti hujung minggu korang. Pertama sekali korang luangkan masa untuk bersukan pada hujung minggu, seperti main futsal, main badminton, bowling, snooker, jogging, bola sepak, baling kasut, sepak raga,  dan lain-lain lagi. aktiviti macam ni bagus untuk kesihatan korang di samping mencergaskan minda.

  2. Aktiviti hujung minggu korang yang kedua ialah beriadah seperti pergi bercuti ke Langkawi 3 hari 3 malam, pergi bersantai di tepi pantai, pergi masuk hutan, mandi air terjun, mandi air panas dan juga air suam. Aktiviti seperti ini dapat melepaskan tekanan perasaan korang dari belenggu masalah dan tekanan kerja. Korang pergi dengan muka tekanan lepastu korang balik dari beriadah dengan senyuman.

  3. Kemudian, aktiviti menjual dan membeli tidak ketinggalan bila hujung minggu korang. Ada yang menjual  barang masa hujung minggu seperti menjual sirap ais di simpang Kampung Kancil. Ada juga yang membeli pada hujung minggu seperti membeli barang-barang runcit, shopping, beli tiket wayang, beli buku dan juga beli belian.

  4. Seterusnya ada juga yang luangkan hujung minggu diorang dengan aktiviti bersembang, melepak, borak kosong, jumpa ahli kelab kereta, kelab moto, dan kelab basikal. Bagus juga aktiviti macamni, mewujudkan dan mengukuhkan silaturahim antara  saudara-saudara kita.

  5. Ade juga yang suka bekerja ketika hujung minggu seperti mencangkul batas, menyimen rumah, menghantar surat, menggali longkang, menebas rumput, memesin rumput, meracun, menunggu buah durian jatuh, menanam sayur-sayuran dan banyak lagi lah...

  6. Selain dari itu aktiviti korang duk kat rumah je. Itu jelah kot, kalau korang ade idea seterusnya sila ambil no dan isi form dibawah ;D



Perkara Yang Korang Biasa Buat Di Rumah

Perkara Yang Korang Biasa Buat Di Rumah 


  1. Perkara yang korang biasa buat di rumah ialah tengok tv. Kadang-kadang korang pun makan nasik sambil tengok tv. Rancangan kegemaran korangla seperti carekarama, selamat pagi malaysia, melodi, amboi amboi amboi, anugerah juara lagu, akedemi fantasia, raja lawak, maharaja lawak, dan berita awani

  2. Kemudian perkara yang korang biasa buat kat rumah ialah menyapu sampah, mengemas bilik, menyapu laman rumah, siram pokok bunga, basuh pinggan, basuh baju dan tidak ketinggalan menjemur baju.

  3. Korang juga membuat perkara yang elok di rumah seperti menjahit pakaian, menyulam kain, menyulam tikar, dan membakar roti. banyak manfaat nye buat perkara sebegini. walaupun korang tak setanding dengan catwoman korang pun boleh jadi businesswoman.

  4. Kalau dah bosan tengok tv, korang pun membuka laptop/pc dan bermain solitare ataupun pinball atau pun game2 lain. Ade internet ke? men facebook la, men myspacela, main blogla, main twitterla, youtube juga tidak ketinggalan. Ok la, asalkan isi masa lapang korang.

  5. Lepas tu korang pun dah penat wat perkara-perkara di atas, apa lagi amik bantal duk bawah kipas, pasang kipas no 5. tidola lagi....zzzz

Mengilat Haruan Aktiviti Harian Yang Tidak Membosankan

Mengilat Haruan Aktiviti Harian Yang Tidak Membosankan 


Salam sejahtera, best ke mengilat haruan ni? nak tau ker macamane nak mengilat? perkakas nak mengilat? lokasi nak mengilat?

Perkakas nak mengilat haruan:
  • joran
  • mesin joran
  • pakai mancing bodo pun leh juga
  • mata kail saiz 3, 30 sen sebentuk
  • kili besor punya RM 5.30 satu pek
  • tali benang untuk mengurangkan risiko putus
  • katak hidup
Cara nak masukan katak dalam mata kail:
  • ambik katak idup tu, beli je kat kedai pancing 40 sen seekor
  • jentik kepala katak bagi pitam
  • masukan bawah kili bawah mulut katak sehingga tembus ke kepalanya
  • masukan mata kail kat kili.
  • tutup kili dan masukan mata kail di belakang katak, nyorokkan mata di bawah kulit katak
Lokasi nak mengilat:
  • mestila dekat paya, bukan kat laut
  • tengok gambar paya di bawah
Cara nak mengilat haruan:
baling umpan kat mane2 tempat. lepastu karau mesin joran perlahan/laju. Macamane nak tau dapat ke dak? bila joran korang ditarik dan kua buih di permukaan paya tu. sentap la ape lagi...

cuba teka bape kilo?

lokasi haruan

cuba teka bape ekor haruan dalam jud ni?

ni plak bape kilo?

ni bukan haruan
jom tengok related post di bawah

25 Jun 2011

Menutup Mulut Apabila Menguap

Menutup Mulut Apabila Menguap 

.
.
.
.
.
.


Dari Abu Sa’id al-Khudri, dari bapanya r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda:”Apabila seseorang kamu menguap, maka hendaklah ia menutup mulutnya kerana syaitan dapat masuk.”

(Muslim)

Sebab-Sebab Korang Nak Putus

Sebab-Sebab Korang Nak Putus 


  1. Pertama sekali, Sebab korang nak putus adalah kerana korang jumpa pakwe/makwe lain yang korang lebih minati. Contohnya seperti Abu pakwe Senah. Senah telah di ngorat oleh Ali. Lalu Senah pun bercadang untuk menjadikan Ali sebagai pakwe baru. Abu pun kecewa mandi tak basah..

  2. Seterusnya, sebab korang nak putus kerana korang rasa korang tak sehati sejiwa ataupun tak sepadan. Contohnya seperti Mail pakwe Jenab. Tapi Jenab selalu ade selisih paham dengan Mail. Lalu Jenab pun mengambil keputusan peperiksaannya dan bercadang untuk putus sebab Mail tak memahami Jenab.

  3. Sebab yang seterusnya ialah berbeza kedudukan. Contohnya Anuar dilantik menjadi guru besar sekolah ulu chek yam, tapi aweknya Poah hanya penjual karipap. Anuar mintak putus sebab Poah tidak setaraf dengan dia.

  4. Kemudian, sebab korang nak putus kerana korang sudah bosan. Contohnya seperti Guna yang bosan dengan tingkah laku aweknya iaitu Sephia yang selalu mandi sungai.

  5. Sebab korang nak putus juga kerana korang curang dengan awek/pakwe korang. Contohnya seperti Endut yang   nampak aweknya pergi minum cendol dengan lelaki lain di kedai cendol Pak Dol. Lalu Endut pun mintak putus dengan aweknya.

  6. Lepas tu, sebab korang nak putus kerana korang sedia mengundur diri demi kebahagiaan orang lain. Contohnya seperti Temah melepaskan Naim untuk berkahwin dengan Naimah.

  7. Sebab korang nak putus yang terakhir adalah kerana mak bapak korang dah aturkan jodoh korang dengan siapa. ataupun mak bapak korang tak setuju dengan perhubungan korang. Contohnya seperti Remy mengatakan kepada Ros yang bapaknya tidak sukakan hubungan mereka berdua. Lalu mereka buat haluan masing-masing.

Jangan Membangga Diri

Jangan Membangga Diri



.
.
.
.
.
.

Hadith : 

Rasulullah saw. Bersabda bermaksud:
“Sesungguhnya Allah telah memberi wahyu kepada Aku yang memerintahkan supaya kamu semua bersifat tawadduk sehingga tidak ada seseorang pun merasa dirinya megah (lebih bangga diri) dari orang lain dan tidak boleh seseorang itu menzalimi dan melampaui batas terhadap orang lain”.

24 Jun 2011

Siapakah Bakal Juara Maharaja Lawak Akhir?

Siapakah Bakal Juara Maharaja Lawak Akhir?


Salam sejahtera, siapakah bakal juara maharaja lawak akhir pada hari ini? Siapakah juri jemputan maharaja lawak akhir? Siapakah yang bakal membuat persembahan lawak yang tiptop? Siapakah yang membuat persembahan yang looser? Jozan, Sepah, Jambu ataupun Nabil?

Siapakah ranking maharaja lawak akhir? Undian siapakah yang paling tinggi pada hari ini? Juara maharaja lawak adalah.....

sama-sama kita saksikan di Astro warna jam 10 malam ini.

Port Biasa Korang Dating

Port Biasa Korang Dating


  1. Panggung wayang merupakan salah satu port biasa korang dating. untuk mengukuhkan lagi ikatan setia korang sambil tengok cerita yang romantik seperti Syurga Cinta, Awekku Bukan Awekmu, Aku masih dara, dan jangan pandang belakang congkak.

  2. Kemudian port biasa korang dating di kedai makan atau kawasan fast food, Sambil korang makan sambil tu korang boleh minum air. Sembang-sembang pasal persitiwa yang berlaku pada hari itu kat awek/pakwe korang. Ada baik jugak makan kat fast food. nanti beli makanan combo percuma hadiah peraut pensel mac donald, korg boleh hadiahkan kat awek korang.

  3. Ade lagi port biasa korag dating mesti kat tepi pantai, konon nak amik angin pantai, romantik gitu. Pastu beli keropok ikan tepi jalan dan makan same2. suap menyuapla konon. gila panggung ko ;p....Untuk yang dah beristeri/bersuami tu elokla...menguatkan lagi sillaturrahim suruhan tuhan.

  4. Terakhir sekali, port biasa korang dating dekat taman seperti taman jogging, taman selesa, taman permainan ataupun di taman bunga. Elok jugak sambil dating wat keje lain seperti memancing, jogging, lari 100 meter, larian baton, ataupun lompat jauh. Sambil2 tu dapat menjaga kesihatan kita :). Oklah aku dah xde idea. Tengok sok lak tajuk ape lak aku nak bergurau :D

Sayang Menyayangi Dalam Islam

Sayang Menyayangi Dalam Islam


.
.
.
.
.
.
.
.

Diriwayatkan daripada Anas r.a: “ Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: ” Tidak ada seorang pun di antara kalian dipandang beriman sebelum ia menyayangi saudaranya sesama Muslim seperti halnya ia menyayangi dirinya sendiri.”
(al-Bukhari)

Huraian
Adakah kita saling sayang menyayangi sesama kita? Adakah kita sentiasa mendoakan kesejahteraan dunia dan akhirat kepada seluruh orang mukmin. Adakah kita sayangkan saudara kita sepertimana kita sayangi diri kita sendiri? Adakah kita tidak mahu melihat saudara kita menderita sepertimana kita sendiri tidak mahu hidup menderita? Tepuk dada tanya iman kerana kesempurnaan iman itu dikaitkan dengan sifat saling sayang menyayangi. Rasa bersama dan menyatakannya melalui ungkapan dan reaksi gerak badan memang diajarkan oleh Rasulullah SAW. Contohnya memberikan hadiah walaupun kecil dan sentiasa berterima kasih, ziarah-menziarahi selain berkongsi suka-duka dan bertakziah atau bersimpati apabila ditimpa malapetaka. Kita tidak perlu meraikan Valentine Day semata-mata untuk menyatakan rasa kasih kita pada seseorang kerana Islam menggalakkan umatnya agar kasih-mengasihi sesama sendiri sepanjang waktu dan bukannya menetapkan pada hari-hari tertentu atau berkala. Bahkan jika kita tidak bertegur sapa sesama saudara Islam selama tiga hari berturut-turut, hukumnya telah menjadi haram. Justeru budaya Islam sendiri sudah terbukti jauh lebih baik. Berkasih sayang dalam Islam tidak terhad kepada golongan tertentu sebaliknya meliputi semua pihak dengan keutamaannya diberikan kepada ibu bapa, suami isteri, keluarga, saudara Muslim dan akhirnya seluruh manusia.

23 Jun 2011

Pemalunya Mamat Ni

Pemalunya Mamat Ni 

.
.
.
.
.
.
.

Hadith :

Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a:” Suatu ketika Rasulullah SAW terserempak dengan seorang Ansar (lelaki) yang sedang menegur saudara lelakinya kerana ia sangat pemalu. Ketika itu juga rasulullah SAW bersabda:” Biarlah dia kerana malu adalah sebahagian daripada iman.”
(al-Bukhari)

Apa Lelaki Perlu Tahu Tentang Perempuan

Apa Lelaki Perlu Tahu Tentang Perempuan


  1. Pertama sekali perempuan ni kuat merajuk, jadi korang kena pandai jaga hati mereka. Jika dia asik merajuk je. korang cuba mengajuk-ngajuk kawan korang ataupun kambing yang lalu di depan korang sehingga dia tersenyum sinis. Kalau tak berkesan, korang nyanyikan lagu rajuk di depan dia sehingga dia terpegun dengan suara korg.

  2. Kemudian perempuan ni suka di puji. Contohnya Pak Seman selalu memuji anak perempuannya yang bernama Poah. Poah selalu dapat A+ dalam matematik. Sehingga sekarang Poah sudah menjadi guru matematik di baling kedah akibat dari galakan dan pujian ayah beliau. Pak Seman pula mendapat sijil kepujian kerana selalu memuji anaknya  belajar bersungguh-sungguh.

  3. Perempuan juga seorang yang pemaaf dan lembut hatinya. Contohnya, Jika korang tercurik pensel 2B Stacy di sekolah. Korang kena bagitahu kat Stacy kerana dia takkan marah kan korang. Dia akan maafkan kesilapan korang. Lama-lama korang pun bercinta... Eh takdelah ;p

  4. Lagi satu, perempuan ni suka kan kecantikan. Jika korang sudah beristeri korang barang-barang kecantikan untuk isteri korang seperti gincu, pemerah pipi, dedak, eh..bedak, baju lawa2, dan yang paling penting baju yang menutup aurat ;p

  5. Akhir sekali perempuan ni kuat bershopping, bila hujung bulan korang kena sediakan duit untuk shoppingan isteri korang. Pantang nampak barang menarik je mesti nak beli seperti skateboard, kayu hoki, baju fesyen terkini, pengetam rambut dan lain-lain lagi. Okla, asalkan dia tak shopping laki lain sudah ;p

Elakkan Fitnah

Elakkan Fitnah 

.
.
.
.
.
.
Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Tanda hari kiamat semakin dekat, dihapuskan (dicabut) ilmu (agama), lalu timbul fitnah (bala bencana atau kekacuan). Di mana-mana dijumpai kebakhilan serta banyak pembunuhan.”

22 Jun 2011

Hek Eleh Kedekutnya

Jangan Kedekut Ilmu

.
.
.
.
.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada Hari Kiamat.”
Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi



Huraian
1. Islam sangat menghargai ilmu dan ulama (ilmuwan), sehingga kedudukan ilmu dan ulama sangat tinggi dan mulia dalam parameter Islam. Allah S.W.T telah berfirman: "... nescaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat..." (Al Mujaadalah [58]: 

Tanda Kawan Tak Suka Tingkah Lakumu

Tanda Kawan Tak Suka Tingkah Lakumu 



  1. Buat hal sendiri -- Kawan korang hanya buat hal diorang sendiri tanpa mengajak korang. Contohnya dia nak pegi mandi swimming pool tanpa mengajak korang. Lantas korang pon hanya mandi air kolah sahaja..Langkah penyelesaian, korang kena jaga hati kawan korang seperti belanja air sirap di kedai makan Pak Lang.

  2. Mengumpat korang -- Korang mendapat tau yang kawan korang selalu mengumpat korang di belakang. Contohnya diorang mengatakan kamu suka membebel. Jadi langkah penyelesaian korang kena kua bersendirian dan membebel dengan si tompok, iaitu kucing jiran sebelah.

  3. Menjauhkan diri -- Kawan-kawan korang mula menjauhkan diri dengan korang. Langkah penyelesaian korang kena buat baik dengan member korang seperti melakukan acara gotong royong dengan kawan-kawan anda membersihkan tadika sekolah KEMAS.

  4. Tak ambil kisah -- Korang sudah tidak di ambil kisah oleh kawan-kawan korang. Kawan korang nak tegur korang pon dah malas akibat sikap buruk korang. Jadi langkah penyelesaiannya adalah korang kena buangkan sikap buruk seperti malas ke dalam tong sampah. tak pon korang beli buku kaunseling dan baca di dalam bilik. Jangan lupa tutup pintu, takot kantoi dengan member korang.

  5. Mencari sahabat baru -- Tanda yang terakhir kawan korang mula mencari sahabat baru sebagai pengganti korang. Jangan bersedih. Korang kene mula buku baru. Langkah penyelesaiannya ialah, korang bangun di awak pagi dan membeli roti canai untuk kawan korang. Dan jangan lupa juga beli teh tarik. Moga kawan kamu mula menyukai kamu.


// ingat jangan lupakan kawan-kawan ;)

Garang Muka Mamat Ni

Senyum Itu Sedekah

.
.
.
.
.
.

Dari Jabir bin Abdullah r.a katanya:”Rasulullah SAW bersabda “Tiap-tiap perkara yang makruf menjadi sedekah. Antara perkara yang makruf itu ialah hendaklah engkau (semasa) bertemu dengan saudaramu (sesama anak Adam) biarlah dengan muka yang manis dan (kalau ada yang meminta air) hendaklah engkau tuangkan timbamu ke dalam bekas air yang dibawanya.”

21 Jun 2011

Hutang Aku Bila Nak Bayar?

Hutang Aku Bila Nak Bayar? 

.
.
.
.
Rasullullah S.A.W dalam sabdanya yang bermaksud:
"Orang kaya yang sengaja melengah-lengahkan pembayaran hutang adalah
suatu kezaliman." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
.
.
Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Tirmidzi dan Ibnu Majah,
sabda Rasulullah S.A.W yang maksudnya:
"Roh seseorang mukmin itu tergantung-gantung (yakni dihalang daripada
tempat yang mulia) dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu
dilunaskan."
.
.
Hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu "Umar Radiallahuanhu
Rasulullah S.A.W bersabda yang maksudnya:
"Sesiapa mati, sedangkan dia msih menanggung hutang satu dinar atau
satu dirham, maka akan diambilkan (ganti) daripada kebaikannya, kerana
di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham." (Hadis riwayat Ibnu
Majah).
.

Kurang Ajar !

 Kurang Ajar !

Korang Boleh Tolong Dak ?

Korang Boleh Tolong Dak ?

.
.
.
.
.

‘Tolong-menolonglah kamu dalam perkara kebaikan dan ketaqwaan, dan jangan sekali-kali kamu memberi pertolongan di atas perkara kejahatan dosa yang membawa kepada perseteruan, dan takut olehmu akan Allah. Sesungguhnya Allah akan mengenakan seksaan yang amat dasyat’. (Surah Al-Maidah: 2)

20 Jun 2011

Tips Memberi Hadiah Untuk Si Dia

Tips Memberi Hadiah Untuk Si Dia 


  1. Pertama sekali, korang mesti ade duit untuk beli hadiah, kalau xde duit buat pinjaman bank.

  2. Belikan hadiah yang si dia suka seperti cincin, gelang, rantai. Jika tak mampu beli yang mahal, beli la yang murah pun. Kalau si dia lelaki, belikan barang2 yang mengimbas kembali kenangan bersama korang seperti gasing. Nanti si dia akan ingat yang dia penah main gasing dengan korang.

  3. Kemudian belikan hadiah semasa hari jadinya, jika korang lupa hari jadinya. Korang jangan tanya kat si dia. nanti si dia tau korang nak bagi hadiah. Xsuprisela..elok korang tanya makcik pak menakan dia. baru tak kantoi.

  4. Pastikan korang beri hadiah untuk si dia pada masa yang betul seperti di malam hari dikala bulan mengambang. Jangan bagi masa tengah hari semasa badannya berpeluh..nanti korg akan di cemuh..

  5. Seelokknya korang bungkus hadiah tu untuk membuatkan dia tertanya-tanya apakah dia. Jika kedai bungkusan tutup. Korang cariklah kertas berwarna adik korang. Kalau terdesak sangat. guna kertas surat khabar

  6. Korang juga kena kepilkan hadiah dengan sepucuk surat. Luahkan perasaan korang kat si dia. supaya dia mengerti apakah perasaan korang. Jangan lupa letak pantun. Pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas.
  7. Harap tips ini mengukuhkan lagi kesetiaan korang dengan si dia


Tips Menunggu Bas Lompat

Tips Menaiki Bas Lompat


1. Pastikan korang  tunggu bas di pondok bas bukan di pondok jaga.

2. Kalau naik bas lompat, Pastikan korang menahan kenderaan bertayar 4, jika korang degil nak 
    menahan kenderaan bertayar 3. maka kenderaan itu ialah beca

3. Selepas menaiki kenderaan. Kira tempat duduk kenderaan tersebut. Jika hanya ada 4 tempat duduk,
   kenderaan itu bukan lah bas, tapi teksi tunai

4. Apabila korang berjaya menahan bas, pastikan bas itu tidak  berwarna kuning kerana itu geng bas
   sekolah.

5. Semasa korang dah berjaya menaiki bas, pastikan korang dah sedia memakai deodarant. takut
   nanti korang kene berdiri dalam bas.

6. Bila korang xdapat tempat duduk. Sediakan seringgit dalam kocek. Jatuhkan seringgit tu kat tepi tempat
   duduk mangsa tanpa diketahui oleh mangsa. .Bila mangsa nak ambil seringititu. Korang cepat-cepat
   duduk kat tempat duduk mangsa. Lepas tu gelakkan mangsa kejadian.

7. Bila nak sampai ke destinasi korang. Tekan loceng dalam bas itu. Jika loceng rosak. Bunyikan handset
   anda dengan volume 5. Kalau korang xde anset. Bunyikan loceng menggunakan mulut korang sendiri
   macam ni Teeetttttt!!!!....

8. Sebelum turun bas. Pastikan korang menyebut " Hai " pada pemandu bas tersebut sebagai tanda terima
    kasih.

Tanda-Tanda Tak Pandai Memasak

Tanda-Tanda Tak Pandai Memasak 

Abu cemas bila kualinya terbakar

1. Korang selalu masak megi walaupun dapur korang ade oven, periuk nasik,
    mesin pengisar, lesung batu ataupun kuali mudah alih smatshop

2. Korang memotong bawang sambil pejam mata sehingga tak sedar yang anda potong adalah epal hijau
    yang anda beli kat pasar malam semalam, lantas korang xjadi masak. makan epal hijau je..

3. Semasa korang bercadang nak masak nasik goreng cina kat rumah. Korang pon beli
    bahan-bahan masakan. Sampai je rumah korang tak sedar yang korang sebenarnya tak de dapur gas.

4. Lepas tu korang tak tahu macamane nak goreng telur. Dan meminjam buku resepi 1001 rasa Mak Mah.

5. Bila korang dah kawin korang hanya mengupah orang gaji untuk memasak walaupun gaji anda
    cukup-cukup makan je.

6. Akhir sekali korang nak masak telur dadar beserta cili dan bawang sehingga mengambil masa 2 jam.

19 Jun 2011

Related Post No Thumbnail

Related Post No Thumbnail 


(backup/download template anda terlebih dahulu)

Step


1. Dashboard >> Design >> Edit HTML
2. Copy code di bawah dan pastekan sebelum </head>



3. Kemudian copy code dibawah.
4. Copy/paste dibawah line <data:post.body/> atau <div class='post-body'>




5. Save template. ok siap !

Apa Itu Blog This?

Blog This!






Salam sejahtera. Penah ke korang dengar Blog This!. Memang nampak pelik kan? Jadi aku nak share dengan korang.

Apa itu Blog This!
Blog This adalah satu extension Chrome. Anda boleh mencarinya di Chrome Web Store. Ianya hanya available untuk browser Google Chrome.


Bagaimana penggunaan Blog This!
Apabila anda melayari blog atau post yang menarik. Anda boleh postkan ke blog anda dengan hanya satu click. Mudah bukan?

Untuk mengetahui informasi yang lebih lanjut, layari buzz.blogger.com

Selamat berblogging!

Selamat Hari Bapa

Selamat Hari Bapa





Salam sejahtera. Kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Bapa kepada semua bapa, ayah, papa, abah, daddy, walit di seluruh dunia terutama sekali pada abah saya. Semoga sihat sejahtera, di panjangkan umur dan di murahkan rezeki. Amin~



Hadith : Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa , dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa .”

18 Jun 2011

Cinta Si Penggali Kubur


suatu hari Umar r.a mendapatkan Rasulullah SAW sambil menangis. Lalu Rasulullah SAW bertanya kepada Umar, “Wahai Umar, apakah yang membuat engkau sehingga menangis?” Umar menjawab, “Ya Rasulullah, ada seseorang di muka pintu ini yang telah membakar hatiku”. Maka Rasulullah SAW menyuruh Umar membawanya masuk. Lalu Umar membawa pemuda itu masuk sambil menangis.
Rasulullah SAW : Apakah yang telah engkau lakukan sehingga engkau menangis?
Pemuda : Wahai Rasulullah, aku telah melakukan dosa yang besar! Aku sangat takut kepada ALLAH SWT yang sangat murka kepadaku.
Rasulullah SAW : Apakah kamu telah mempersekutukan Allah?
Pemuda : Tidak, ya Rasulullah.
Rasulullah SAW : Apakah kamu telah membunuh jiwa yang kamu tiada hak untuk membunuhnya?
Pemuda : Tidak, ya Rasulullah.
Rasulullah SAW : Maka Allah SWT akan mengampunkan dosa kamu walaupun sebesar tujuh petala langit dan bumi dan bukit-bukit.
Pemuda : Wahai Rasul Allah, aku telah melakukan dosa yang lebih besar dari langit, bumi dan bukit-bukitnya.
Rasulullah SAW : Apakah dosamu itu lebih besar dari Al-Kursi?
Pemuda : Dosaku lebih besar.
Rasulullah SAW : Apakah dosamu lebih besar dari Arasy?
Pemuda : Dosaku lebih besar.
Rasulullah SAW : Apakah dosa kamu lebih besar dari dimaaf oleh Allah?
Pemuda : MaafNya lebih besar.
Rasulullah SAW : Sesungguhnya tidak ada siapa yang dapat mengampunkan dosa besar kecuali Allah yang Maha Besar, yang besar keampunanNya. Katakanlah wahai pemuda, dosa apakah yang telah engkau lakukan?
Pemuda : Aku malu hendak memberitahumu, ya Rasulullah.
Rasulullah SAW : Beritahu aku apakah dosamu itu.
Pemuda : Begini ya Rasulullah, kerjaku adalah sebagai penggali kubur. Aku telah melakukan kerja menggali kubur selama tujuh tahun. Pada suatu hari, aku menggali kubur mayat seorang gadis dari kaum Ansar. Setelah aku menanggalkan kain kafannya, maka aku tinggalkan dia. Tidak jauh aku meninggalkannya, maka naiklah nafsuku. Oleh kerana tidak dapat menahan nafsu, aku kembali kepada mayat tersebut lalu menyetubuhinya. Setelah aku memuaskan nafsu, maka aku tinggalkan dia. Belum jauh aku beredar dari situ, tiba-tiba mayat gadis itu bangun dan berkata, “Celaka betul kamu, wahai pemuda! Tidakkah kamu berasa malu pada Tuhan yang akan membalas pada hari pembalasan kelak! Bila tiba masanya setiap orang yang zalim akan dituntut oleh yang teraniaya! Kau biarkan aku telanjang dan kau hadapkan aku kepada Allah SWT dalam keadaan junub”.
Rasulullah SAW : Hai orang yang fasik! Memanglah layak kamu masuk neraka dan keluarlah kamu dari sini!
Maka keluarlah pemuda itu. Selama 40 hari pemuda itu memohon ampun kepada Allah dan pada malam yang ke-44, dia memandang ke langit sambil berdoa, “Ya Allah, Tuhan kepada Rasulullah, Nabi Adam dan ibu Hawa, jika Eengkau telah mengampunkan aku, maka beritahulah Rasulullah SAW dan para sahabatnya. Jika tidak, maka kirimkan kepadaku api dari langit dan bakarlah aku di dunia ini dan selamatkan aku dari siksa akhirat”. Tidak beberapa lama selepas peristiwa itu, turunlah Malaikat Jibril mendapatkan Rasulullah. Selepas memberi salam…
Malaikat Jibril : Wahai Muhammad, Tuhanmu memberi salam kepadamu.
Rasulullah SAW : Ialah Assalam dan daripadaNya salam dan kepadaNya segala keselamatan.
Malaikat Jibril : Allah SWT bertanya, apakah kamu yang menjadikan makhluk?
Rasulullah SAW : Allah lah yang menjadikan segala makhluk.
Malaikat Jibril : Adakah kamu yang memberi rezeki kepada makhluk?
Rasulullah SAW : Allah lah yang memberi rezeki kepada aku dan makhluk-makhluk lain.
Malaikat Jibril : Apakah kamu memberi taubat kepada mereka?
Rasulullah SAW : Allah yang menerima taubat dariku dan mereka.
Malaikat Jibril : Allah berfirman, maafkanlah hambaKu itu kerana Aku telah mengampunkannya.
Maka segera Rasulullah SAW memanggil pemuda itu dan menerangkan kepadanya bahawa Allah telah menerima taubatnya dan mengampunkannya.
http://sinar.cikedis.com/allah-yang-maha-besar-yang-besar-keampunannya

Keputusan Tilawah Al-Quran 2011

Keputusan Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Di Sarawak





Salam sejahtera kepada pembaca. Berikut adalah Keputusan Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan yang diadakan di Sarawak pada tahun 2011.

Qari

Johan: Encik Aminrahman Bin Abbas (Negeri Sembilan)
Naib Johan: Encik Anuar Bin Hassim (Perak)
Tempat Ketiga: Tuan Haji Ahmad Tarmizi Bin Haji Ali (Terengganu)

Qariah

Johan: Hajah Suraya Binti Hassan (Johor)
Naib Johan: Hajah Roziah Binti Ayyub (Sarawak)
Tempat Ketiga: Hajah Hazrah Binti Ayub (Johan Menanti)

Semoga tilawah Al-Quran yang dijalankan menyemarakkan lagi pembangunan ummah. Sekalung tahniah kepada pemenang. Nantikan Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa

Seni Mempertahankan Diri Perempuan

Seni Mempertahankan Diri Perempuan





Salam sejahtera. Kenapa perempuan kena belajar seni mempertahankan diri? Kenapa perempuan malas nak belajar seni mempertahankan diri? Apa kebaikan perempuan belajar mempertahankan diri?


Sekarang ramai perempuan menjadi mangsa jenayah seperti dirogol, diragut, diugut, dan lain-lain lagi. Jadi perempuan di galakan belajar seni mempertahankan diri. Ramai yang anggap seni mempertahankan diri buang masa. Sibuk dan tak da masa nak buat. Pada hari ini, hanya >10 peratus sahaja perempuan belajar seni mempertahankan diri. Minat dalam seni ini harus diteruskan sekaligus mengurangkan kadar jenayah pada zaman sekarang...ingat jangan lupa bukak kuda-kuda.